Skip to main content

Grafisk Design

En ny effektiv hjemmeside

Mariola Kajkowska kontakte mig for at få hjælp med at laver en gendesign til hendes hjemmeside. Den hjemmeside er til hendes startup hvor hun tilbyder internationale virksomheder hendes services. Hun arbejder med at beholde de internationale medarbejdere.

Kunde:
First Friend in Denmark

Målgruppe:
Professionale virksomheder

Mine bidrag til projektet:

  • Layout research
  • Billedbehandling
  • Animering til SoMe
  • Ombrydning af Word dokumenter i InDesign
  • UX skitser
  • Opsætning af lay-out

Visuelt identitet

For at skabe en visuel identitet til FFID startede jeg med at lave en moodboard. FFID handler om e-learning, og om at vokser som menneske. Så jeg ville gerne bruger nogle farver som representerer voks og læring.

Jeg har brugt grøn som den primære farve da grøn står for ’’håb og helbred’’. Og kurser hos FFID er skabt for at lære folk hvordan man vokser ind i den Danske samfund. Samtidig er der brugt lyse farver for at skabe en rolig stemning.

Målgruppe

Målgruppen til startup First Friend in Denmark ligger primært hos professionele størrere virksomheden. Hvis man skal placeres dem i Minerva modellen, så vil man snakker om det blå segment.

I det blå segment finder vi personer med en høj uddannelse, samt en høj indkomst. Her er fokus på individet, og her accepteres det, at individet har nogle mål, som det gerne vil opnå. Selvrealisering er i det blå segment i højsædet, og det er samtidig okay at have oplevet succes i livet.

En moderne font

Den valgte font hedder Open Sans og er en sans serif typeface. Sans Serif skrifttyper har ikke formelle eller ekstra streger og bliver betragtet som en moderne font, der går i tråd med ønsket om en modernisering af hjemmesiden. Enkeltheden og renheden matcher den  unge målgruppe. Fonten bruges på forskellige platforme, som f.eks. SoMe og  hjemmesiden. Der skal derfor også tages højde for at den er læsbar på alle devices som benyttes af målgruppen.

Gestaltlovene for at skabe overblik

Under opbygningen af hjemmesiden og i designprocessen har jeg blandt andet arbejdet ud fra nogle af Gestaltlovene for at skabe et overblik og en sammenhæng på hjemmesiden.

Loven om nærhed: handler om, at vi opfatter symboler som er placeret nær hinanden, som om at de hører sammen. Placeringen af de 6 ikoner på forsiden giver derfor indtrykket at disse 6 emner er sammen-hængende. Men samtidig kan man også ser at der findes 6 forskellige services.

Skitsering og Arbejdsproces

Skitsering er en nødvendig del af min arbejdsproces både for at jeg selv har et overblik men også for at jeg sikrer at der er en generel overskuelighed over den hjemmeside jeg bygger. Hver side er derfor skitseret i hånden inden den er opbygget – ud fra skitseringen er designet rettet til løbende med udgangspunkt i feedback fra kunden. Jeg har skitseret med afsæt i et Ux perspektiv (Ux = Users Experience). Hvor en af grundprincipperne at navigeringen på hjemmesiden skal være så brugervenlig og ligetil som muligt. Formålet med opsætningen af f.eks. forsiden har været at tage brugeren “i hånden” og klarlægge de vigtigste områder øverst efterfulgt af yderligere information og uddybelser af områderne længere nede på siden. 

RedGreenBlue Farverum

Alt billede materiale jeg skulle bruge til dette projekt skulle bruges til et webdesign, derfor arbejdede jeg i et RGB farverum som har et meget større farve spektrum end CMYK der er beregnet til tryk.

Et af ønskerne fra kunden var en hjemmeside der var effektiv, hvilket også betyder begrænset loading tid. Derfor sørgede jeg for, at billederne jeg brugte ikke fyldte mere end 72 pixels pr inch som er standarden for billedopløsning på web.

Pixels Per Inch

Et opmærksomhedspunkt i forhold til FFID’s hjemmeside var at jeg skulle bruger mange billeder som er stock. Disse billeder er derfor i høj kvalitet, hvilket betyder at det er nogle store filer der ville påvirke hjemmesidens hastighed og derunder også bruger-oplevelsen.

Jeg ændrede derfor billedernes opløsning fra de oprindelige 300 pixels per inch til 72 pixels per inch.

Farvejustering

På nogle billeder var det nødvendigt at bruge levels og curves til at justere farvene. Dette gjorde jeg for at objektet kommer i centrum og at billedet bliver mere “visuelt lækkert” at se på.

Fritlægning

Jeg har fritlagt en billede af Mariola, ejeren af FFID, så jeg kunne bruge hendes fritlagte billede i forskellige materiale. Jeg fritlagde hende med ”Objects Selection Tool”, og gik derefter ind og tjekkede i ”Select and Mask”, ”Refine Hair” for at sikre, at alt håret var med. Jeg valgte at bruge object aware, og ændrede lidt på settings så det hele så perfekt ud. Og til sidst vælgte jeg at gemmer mit fritlægning til et nyt layer med layer mask. For at arbejder non-destruktiv.

Eksport til web

Samtlige billeder der skal uploades til hjemmesiden vurderes nøje. Jeg sammenligner billedets kvalitet inden upload, med hvordan det vil se ud efter upload, i lavere kvalitet. Jeg analyserer og vurderer hvor lav billedets Quality kan nedjusteres for at maksimere hastigheden på hjemmesiden.

Hvad har jeg lært?

Mens jeg har arbejdet på dette projekt, har jeg taget afsæt i meget af min allerede tillærte viden om webdesign. Men i min arbejdsproces stiftede jeg bekendtskab med “kunden har altid ret” konceptet (også selvom jeg ikke er enig i det kunden efterspørger). Under opbygningen af hjemmesiden modtog jeg løbende feedback og ændringer fra kunden som så vidt muligt skulle imødekommes. Dette satte rammen for et udfordrende men også meget spændende samarbejde, hvor jeg konstant skulle argumentere for mine valg og forsøge kyndigt at vejlede kunden i deres beslutninger. Det grundlæggende i projektet har været optimeret brugervenlighed (Ux) og brugeroplevelse (Ui), hvor kundens forestilling ikke altid har stemt overens med disse hvilket har skabt nogle interessante samtaler.

Projektet var en oplagt mulighed for at arbejde i flere af Adobe programmerne, herunder PhotoShop, Illustrator, InDesign og After Effects (til SoMeposts). Erfaringen fra sådanne projekter er uvurderlig og jeg ser frem til flere spændende projekter i fremtiden.